آموزش تولید محتوای سایت (قسمت دوم) - آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی
نوشته شده توسط : ساحل

کلمات کلیدی چیست و چه استفاده ای از آن ها می شود؟

وقتی من این سوال را در کلاس محتوا از بچه ها پرسیدم پاسخ های جالبی گرفتم. جواب هایی که به نوعی هم صحیح بود و هم غلط.

کلمات کلیدی کلماتی هستن که در متن بیشترین تکرار را دارند و برای سرچ کاربرها و سئو استفاده می شوند.
کلماتی که معمولا گوگل می شوند در وابستگی به متن.
کلمات کلیدی همان کلماتی هستند که در گوگل بدست مخاطب سرچ می شوند و ما باید آن ها را در عنوان و درون متن بیاوریم.
استفاده واژه ها کلیدی برای این است که موتور جستجو از راه کلمات کلیدی کاربر را به متن هدایت میکنه.
سوال بعدی من از دانشجویانم این بود که ما کلمات کلیدی را برای کاربرها می نویسیم یا گوگل؟

و پذیرش دقیقا حقیقت اخذ کردم! با توجه به کاربر برای جلب پروا گوگل.

ما باید بدانیم کسی که برای سایت ها تولید درونمایه می کند، نباید نقش یک کاتب را بر عهده بگیرد. باید یک بازاریاب، تحلیل گر، روانشناس و رفتارشناس و فروشنده ماهر باشد تا سوداگری و سایت باره نظر را به اهداف برساند.
اگر آموزش جلسه اول را نخوانده اید رهنمود می کنم نخست سری به آموزش فرآوری محتوای سایت (قسمت اول) - کلیات بزنید.


کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی، واژه ها یا عباراتی هستند که در موتورهای جست و جو، که در ایران گوگل باره استفاده اکثریت قرار می گیرد، توسط کاربرها سرچ می شوند. تولیدکنندگان محتوا با معرفی و استفاده از این واژه ها در مقالاتشان کوشش می کنند لغایت به جست و جوی بیننده کم و بیش شوند.

اغلب افرادی که برای سایت ها به ویژه تارنما های شخصی و یا سایت هایی مانند پادپرس می نویسند، انگار می کنند با تکرار یک کلمه خاص گوگل آن کلمه را به عنوان کلمه کلیدی متنشان شناسایی می کند. اما تکرار واژه کلیدی تنها دسته کوچکی از پیشه است.

یافتن کلمات کلیدی

بیایید یک تمرین کنیم. در گوگل یک کلمه که مربوط به علایق یا بیزینس شماست را چک کنید. من واژه کنداب فارس را گزینش می کنم.

وقتی شما نیمی از کلمه را می زنید، معمولا گوگل پیشنهادهایی به شما ارائه می کند. این رهنمود ها تقریبا بیشترین جست وجو را داشته اند. وقتی یگانه از واژه ها را انتخاب می کنید و یا واژه خویش را تایپ می کنید و Enter را می زنید علاوه بر لیست سایت ها، گوگل در ذیل صفحه به شما پیشنهاداتی به رنگ آبی می دهد که می توان گفت بیشترین واژه ها یا عباراتی است که مردم در ارتباط با واژه باره عقیده شما جست وجو می کنند.


اگر هنوز هم از این لیست نتوانستید کلمات کلیدی متن خویش را گزینش کنید. روی هر کدام از کلمات یا عبارات آبی رنگ راست کلیک کنید و در یک پنجره جدید آن را باز کنید. در مورد کلمه خلیج فارس مثلا روی نقشه خلیج فارس کلیک می کنم. در جست وجوهای مرتبط با نقشه خلیج فارس یک سری کلمات و عبارات تکراری است و برخی جدید. به کارگیری کلماتی که تکرار اکثریت دارند و یا کلماتی که در متن بیشتر به شغل شما می آیند از این مسیر به راحتی و بدون استفاده از نرم افزارهای پیچیده شدنی است.

یادمان باشد. اگر واژه کلیدی در متن ما تاثیر ندارد، به هیچ عنوان متعلق به بهره‌گیری نکنیم و محتوای زرد تولید نکنیم.

چگونه توصیه کلمات کلیدی را مدیریت کنیم؟

گاهی در برخی موضوعات جست و جوی واژه یا عبارت باره عقیده ما را به هدفمان نمی رساند. مثلا اگر جستار مقاله شما حفظ گرمای پس از ازدواج باشد و دقیقا همین عبارت را جست و جو کنید، گوگل به شما هیچ کمکی در انتخاب کلمات کلیدی نمی کند. در این موارد بهتر است جست وجوی خود را دقیق تر و محدودتر کنید. مثلا گرمای بعد از زناشویی را جست وجو کنید.

چنین جست جویی برای فرآوری درونمایه دیدن خیلی بهتر و بازتری در خصوص رقبا، جست وجوی مردم و … می دهد. شما تحلیلگر محتوا نیستید بعد خودتان را بی‌دلیل درگیر نرم ابزارها نکنید.

بسیاری از نویسندگان محتوای سایت به پیگیری گزینش واژه ها کلیدی ویژه هستند. این پیشه با تولید درونمایه نکردن در فضای مجازی هیچ تفاوتی ندارد. مثلا فرآوری محتوا در ارتباط با اسب صورتی در یک سایت سوارکاری به جز موارد اتفاقی و یا کسانی که به شدت پیگیر مطالب شما هستند هیچ کارایی برای شفا شما در گوگل ندارد. چون گمان کردن این که یک تن در گوگل که به ابزارها سایت شما و یا خدمات سوارکاری نیازمند است، اسب صورتی سرچ کند کم و بیش تقریبا به صفر است.

بیایید با هم تمرینی که ما راز کلاس انجام دادیم را مرور کنیم.

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی برای تولید محتوا ؟

اول مطالب را مرور کنیم:

جست و جوی سوژه باره نظر
بررسی جست وجوهای مرتبط
بازکردن هر کدام از پیشنهادهای گوگل در یک پنجره جدید
بررسی جست وجوهای مرتبط در پنجره های جدید
انتخاب واژه ها کلیدی
تمرین کلاس : فکر کنین قراره در ارتباط با تاریخچه پایکوبی ایرانی یک نوشتار بنویسید و می خواهید واژه ها کلیدی پیوسته با آن را پیدا کنید. این تمرین را سپریدن دهید و بعد نقدها را بخوانید.

انتخاب یگانه از شاگردان من رقص دختر ایرانی در عروسی و دیگری رقص خردادیان بود! درست است که چنین کلماتی در گوگل جست وجو می شوند ولی باید یادمان باشد که شان سایت و موارد بهره‌گیری آن را فراموش نکنیم.

نکته دوم انتخاب کلمات کلیدی کلی مشابه دانش ایران . ایران باستان و … است. متن برای تخصصی شدن نیاز به واژه ها تخصصی دارد. یادتان باشد هر چه کلمات کلیدی کلی تر باشند رسیدن به اهداف سخت تر می شود. مثلا گرد از کارمندان من این واژه ها کلیدی را برای نوشتار ای با سوژه سوغات اصفهان برگزیدن کرده بود: گز، پولکی، برشتوک، شیرینی برنجی، شیرینی کرکی، جوز قندی، گلاب، عسل، نبات، سوهان عسلی، محصولات زارع (انار، الگ (نوعی میوه از خانواده هلو)، گردو، گلابی، فیروز کوبی، مینا کاری، قلم زنی، خاتم کاری، مینیاتور، پارچه های قلم کار، پارچه های زرباف، آثار خوشنویسی، منبت کاری، گچبری، گره چینی، کاشی سازی، مشبک، قلاب دوزی، سکمه، ملیله دوزی، مسگری، نقاشی باستانی، معرق کاری، صحافی، سفال گری، قالی بافی و …

یادمان باشد این واژه ها خیلی خیلی کلی هستند. شمار آن ها خیلی بسیار است، دوم اینکه مقاله تخصصی سوغات اسپهان نیست. باید بشه گز اصفهان، پولکی اصفهان، خاتم کاری اسپهان و …

سوال یکی از شاگردانم درباره برگزیدن کلمات کلیدی این بود که می توانیم چند کلمه کلیدی کلی و چند تخصصی برگزیدن کنیم.





:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: